Baner Biuro Prasowe co piąty polak badania 29-09-2025

r.

Co piąty dorosły Polak (19%) w ciągu ostatnich 2 lat skorzystał z pożyczki lub kredytu gotówkowego – wynika z badań przeprowadzonych dla Banku Pocztowego

Blisko co piąty dorosły Polak w ostatnich dwóch latach sięgnął po pożyczkę lub kredyt gotówkowy – wynika z badania SW Research, zrealizowanego dla Banku Pocztowego. Najczęściej byli to mieszkańcy średnich miast, osoby w wieku 35–49 lat, zarabiające powyżej mediany krajowej, ale legitymujące się wykształceniem średnim zawodowym. Nieco częściej na dodatkowe finansowanie decydowały się także gospodarstwa domowe liczące co najmniej cztery osoby. W zdecydowanej większości (69%) decyzja badanych o zaciągnięciu zobowiązania była przemyślana i zaplanowana, a aż 70% respondentów podkreśla, że była również konieczna w ich sytuacji życiowej.

Badanie zrealizowane dla Banku Pocztowego pod tytułem „Polscy pożyczkobiorcy” pokazuje, że Polacy najczęściej korzystają z pożyczek i kredytów gotówkowych z powodu nieprzewidzianych wydatków, takich jak: konieczność zakupu nowego sprzętu elektronicznego po awarii (19%), nagły remont mieszkania (15%), pogorszenie sytuacji finansowej (13%) czy problemy zdrowotne (11%). Wśród planowanych celów dominują spłata bieżących zobowiązań (16%), zakup lepszego samochodu (12%) oraz inwestycje w nieruchomości (10%). Szczególnie interesujące są wyniki dotyczące najmłodszych – niemal połowa osób w wieku 18–24 lat zaciąga zobowiązania, aby rozwinąć własny biznes, ponad jedna trzecia zmaga się z nieoczekiwanym remontem, a co czwarta z powodu problemów finansowych.

- Wyniki badania potwierdzają, że motywacje Polaków do zaciągania zobowiązań finansowych są bardzo zróżnicowane i wynikają z indywidualnych potrzeb. Co naturalne często związane są z nagłymi wydatkami, ale także obejmują działania bardziej strategiczne, takie jak na przykład  rozwój własnego biznesu.  Co istotne przy wyborze oferty pożyczki czy kredytu gotówkowego klienci kierują się przede wszystkim czynnikami finansowymi – atrakcyjnym oprocentowaniem czy dogodnym okresem spłaty. Warto zwrócić uwagę na wyraźnie większą ostrożność osób powyżej 50. roku życia, którzy podejmując decyzję o skorzystaniu z konkretnego rozwiązania stawiają na jego przejrzystość  i przewidywalność kosztów komentuje Radosław Kazimierski, Dyrektor Departamentu Marketingu Banku Pocztowego.

Przy wyborze pożyczki lub kredytu gotówkowego Polacy kierują się przede wszystkim kryteriami finansowymi. Atrakcyjne oprocentowanie (65%) oraz dogodny okres spłaty (57%) to czynniki, które mają największe znaczenie – szczególnie w grupie klientów po 50. roku życia. Znacznie rzadziej badani zwracali uwagę na wygodę zawarcia umowy przez internet (35%), a najmniej istotne okazały się opinie innych klientów (12%). Co ważne, aż dwie trzecie badanych (65%) deklaruje gotowość ponownego skorzystania z tego rodzaju produktów finansowych. Najczęściej są to osoby młode – do 24. roku życia, dobrze zarabiające (powyżej 7 tys. zł netto), mieszkające w średnich miastach (100–500 tys. mieszkańców) oraz w większych gospodarstwach domowych liczących ponad trzy osoby.

Świadomość usług bankowych w placówkach Poczty Polskiej

Świadomość dostępności produktów finansowych rośnie również w kontekście współpracy Banku Pocztowego z Pocztą Polską. W momencie realizacji badania aż 70% pożyczkobiorców wiedziało, że w wybranych placówkach Poczty Polskiej można założyć konto osobiste lub skorzystać z pożyczki bądź kredytu gotówkowego oferowanego przez Bank Pocztowy. Najwyższy poziom znajomości tej możliwości deklarowały osoby najmłodsze, najlepiej zarabiające oraz prowadzące jednoosobowe gospodarstwa domowe.

Badanie zostało zrealizowane przez agencję SW Research techniką CAWI na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków. Wyjściowa próba liczyła n=2022 respondentów, z czego na pytania o pożyczki odpowiadało n=378 osób, które w ciągu ostatnich 2 lat deklarowały zaciągnięcie pożyczki lub kredytu gotówkowego.


Załączniki

Baner Biuro Prasowe co piąty polak badania 29-09-2025

Baner Biuro Prasowe co piąty polak badania 29-09-2025

Baner_Biuro Prasowe_co piąty polak badania_29-09-2025.png

rozmiar pliku: 617,6 kB

Kontakt dla mediów

Bartosz Trzciński

Rzecznik Prasowy

b.trzcinski@pocztowy.pl

Powiązane artykuły