zaslepkaNoBorder

r.

2009 rok w Banku Pocztowym

Bank Pocztowy, aktywnie wykorzystując rynkową szansę, w ciągu roku zwiększył liczbę Klientów o blisko 30%. Dynamicznie rozwijał także akcję kredytową. 

Bankowość detaliczna

W 2009 r. liczba Klientów korzystających z usług Banku Pocztowego wzrosła  o ponad 105 tys. i przekroczyła 490 tys. osób. To zasługa rosnącego zainteresowania produktami Banku, zarówno jeśli chodzi o ofertę kredytową jak i depozytową.

Saldo kredytów detalicznych na koniec roku przekroczyło 1 mld zł - przyrosło w porównaniu do 2008 r. o ponad 520 mln zł. Oznacza to podwojenie salda kredytów detalicznych rok do roku.

Prawdziwe rekordy popularności biły kredyty hipoteczne, których saldo na dzień 31 grudnia 2009 r. wynosiło blisko 479 mln zł, podczas gdy jeszcze rok wcześniej było to ponad 166 mln zł. Oznacza to niespotykany dotychczas przyrost salda o prawie 313 mln zł. Duży udział miał tu kredyt z dopłatami w ramach rządowego programu „Rodzina na swoim", którego saldo na koniec roku wynosiło ponad 255 mln zł.

Dynamika depozytów w Banku w minionym roku była wyższa niż dynamika całego rynku. Saldo depozytów detalicznych ogółem wyniosło 1,3 mld zł, co oznacza wzrost w porównaniu do 2008 r. o ponad 300 mln zł - czyli dynamikę na poziomie 130%. Z kolei dynamika depozytów gospodarstw domowych na rynku wyniosła 120%.

Obszar instytucjonalny

Bank rozwijał się również w obszarze korporacyjnym. Na koniec 2009 r. obsługiwał blisko 13 tys. klientów. Prawie 9 tys. z nich stanowili klienci z sektora mieszkalnictwa.

Łączna wartości kredytów udzielonych Klientom instytucjonalnym wyniosła ponad 536 mln zł. W porównaniu do 2008 r. ich kwota była wyższa o 288,6 mln zł. Średnie saldo kredytów korporacyjnych wyniosło 730,5 mln zł, co stanowi wzrost o 332,7 mln zł w stosunku do końca 2008 r oraz dynamikę przyrostu salda na poziomie 180%. Średnie saldo pasywów bankowości korporacyjnej na koniec 2009 r. wyniosło ponad 1,3 mld zł.

Był to również bardzo dobry rok jeżeli chodzi o rozwój  współpracy z firmami zagranicznymi zajmującymi się międzynarodowymi transferami gotówki. Bank w sieci Poczty Polskiej rozliczył kilkaset tysięcy wypłat gotówki m.in. takich klientów jak Money Gram. Podpisał również Umowę z Firmą Coinstar Money Transfer Limited, która jest trzecią co do wielkości korporacją specjalizującą się w realizacji międzynarodowych transferów pieniężnych.

Kluczowe inicjatywy

W obszarze bankowości detalicznej w minionym roku przygotowano nową segmentację Klientów. Bank Pocztowy kieruje swoją ofertę przede wszystkim do Klientów z małych miejscowości poniżej 50 tys. mieszkańców. Równie istotne są osoby dojrzałe, powyżej 50 roku życia, głównie emeryci i renciści. Ważnym segmentem Banku Pocztowego są także ludzie zamieszkujący duże miasta, powyżej 200 tys. osób, ale posiadający zarobki do poziomu 3 tys. zł. W grupie docelowej Banku znajdują się także osoby nieubankowione, które do tej pory nie korzystają z rachunków ani kredytów. Bank Pocztowy dostosowuje model biznesowy do tej grupy Klientów.

Bank Pocztowy w połowie roku przyjął nową strategię w obszarze bankowości korporacyjnej i transakcyjnej. Główne założenia realizacji uszczegółowionej strategii działania jest kilkakrotne zwiększenie udziałów rynkowych w segmencie Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Dodatkowo Bank skupia się na umocnieniu pozycji na rynku mieszkalnictwa, szczególnie w obszarze wspólnot mieszkaniowych, a także w segmencie Jednostek Samorządu Terytorialnego oraz Klientów Rozliczeniowych. Bank nadal wykorzystuje ogromną przewagę rynkową, jaką jest dostęp do infrastruktury Poczty Polskiej. Jednym z kroków w kierunku realizacji nowej strategii było wdrożenie bankowości internetowej Pocztowy24Biznes.

W listopadzie Bank Pocztowy uruchomił nowy serwis informacyjny www.pocztowy.pl wprowadzając dodatkowe funkcjonalności i rozwiązania ułatwiające Klientowi poruszanie się po stronach.

Szkolenia i rozwój

W 2009 r. Bank Pocztowy kontynuował proces szkolenia pracowników Poczty Polskiej, zajmujących się sprzedażą produktów finansowych na Poczcie. Przeszkolono ponad 3 tys. osób, a liczba certyfikowanych pracowników wzrosła do przeszło 8,3 tys. osób.

Rozpoczął się również proces szkoleń dla pracowników sieci własnej i menedżerów Banku Pocztowego. Dzięki uzyskanemu z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dofinansowaniu unijnemu  na budowę i rozwój kompetencji w trzech obszarach: sprzedaży, zarządzania i  procesów, w ciągu dwóch lat przeszkolonych zostanie 760 osób, co stanowi 70% kadry Banku.

Nagrody i wyróżnienia

Atrakcyjna oferta Banku Pocztowego została zauważona przez ekspertów i analityków rynku. W 2009 roku nagrody otrzymał kredyt mieszkaniowy z dopłatami (ranking dziennika „Polska" i Finamo), sklep z lokatami internetowymi (wyróżnienie miesięcznika Twój Styl oraz podczas IV Kongresu Gospodarki Elektronicznej nagroda ZBP), a w listopadzie Pocztowe Konto Nestor zajęło drugie miejsce w rankingu na najlepsze konto dla seniorów. Natomiast w zestawieniu magazynu Forbes Bank uplasował się w pierwszej piątce najlepszych banków dla MSP.

 


Kontakt dla mediów

Bartosz Trzciński

Rzecznik Prasowy

b.trzcinski@pocztowy.pl

Powiązane artykuły