r.
Bardziej pocztowy, bardziej biznesowy, bardziej cyfrowy – nowa Strategia Banku Pocztowego do 2021 roku
Rada Nadzorcza Banku Pocztowego zaakceptowała Strategię rozwoju Banku do 2021 r., definiującą miejsce Banku w polskim systemie finansowym. W perspektywie Strategii Bank Pocztowy w oparciu o strategiczne partnerstwo z Pocztą Polską chce dokonać transformacji, stając się liderem bankowości detalicznej w Polsce regionalnej, w szczególności w mniejszych miejscowościach, bankiem chętnie wybieranym przez rodziny i mikrofirmy oraz uczestników rynku e-commerce, liczącym się partnerem inicjatyw rządowych i społecznych oraz integratorem i głównym dostawcą usług finansowych w Grupie Poczty Polskiej.
Strategia Banku Pocztowego na lata 2017-2021 została wypracowana z uwzględnieniem przesłanek, jakie w ostatnim czasie występują w otoczeniu funkcjonowania Banku. Najważniejsze spośród nich, to - wewnętrzne: nowa strategia Poczty Polskiej – większościowego akcjonariusza Banku, niesatysfakcjonujące efekty dotychczasowej strategii, brak możliwości rozwoju w oparciu o zysk zatrzymany, spadek rentowności, finalizacja projektu EnveloBanku, oraz zewnętrzne, jak realizacja strategicznych programów rządowych i społecznych, wzrost obciążeń finansowych sektora bankowego, zaostrzenie konkurencji oraz rosnąca rola nowych technologii w kontekście oczekiwań Klientów.
Nowa misja i wizja
Bank Pocztowy razem z Pocztą Polską mają wszelkie atuty, by stworzyć silną grupę kapitałową w obszarze usług finansowych w Polsce. Dzięki największej dostępności, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach i na wsi, gdzie na porównywalną skalę nie docierają inne sieci usługowe, Grupa Poczty Polskiej obejmuje swym zasięgiem ponad 20 mln Klientów mieszkających poza dużymi miastami.
Misja Banku
„Dbamy o finanse Klientów w bezpiecznym, pocztowym Banku, który pomaga realizować marzenia wielu pokoleń”.
„ZAWSZE BLISKO, TAK JAK TEGO POTRZEBUJESZ”.
Tak swoją rolę postrzega Bank Pocztowy definiując dziś swoją misję.
Wizja Banku
„Wzmocnimy polski system finansowy tworząc silną bankowość pocztową, opartą o największą sieć usługową w kraju, łączącą tradycyjną ofertę z nowoczesnymi usługami cyfrowymi, wykorzystującą efekt synergii Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej”.
„BLISKA, PRZYJAZNA I BEZPIECZNA BANKOWOŚĆ”.
Wizja Banku podkreśla kluczowe założenia Strategii – właściwie wykorzystaną synergię Grupy Poczty Polskiej.
Bardziej Pocztowy
- Nowa Strategia Banku Pocztowego na lata 2017-2021 zakłada wykorzystanie efektu silnej synergii i realnego współdziałania Grupy Poczty Polskiej, wpisując się w główne filary rozwoju Poczty Polskiej, największej instytucji usługowej w Polsce – mówi Sławomir Zawadzki, Prezes Zarządu Banku Pocztowego.
Strategiczne Partnerstwo z Pocztą Polską stanowi podstawę i warunek powodzenia Strategii Banku Pocztowego. Dlatego założenia strategiczne zakładają wspólne produkty i programy lojalnościowe, procesy sprzedażowe, akcje marketingowe, wykorzystanie i zarządzanie siecią, projekty e-commerce, inicjatywy społeczne oraz zaangażowanie w programy rządowe.
Takie podejście jest gwarantem dostarczenia szerokiej oferty wartości korzystnych dla wielu grup interesariuszy:
- z perspektywy Państwa – m.in.: czynny udział w Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju, wykorzystanie największej dostępności obsługi obywateli w zapewnieniu stabilności finansowej Państwa, także jako element krytycznej infrastruktury obrotu finansowego,
w tym dla dostarczania środków pomocy publicznej,
- z perspektywy Klienta - m.in.: proste i bezpieczne produkty, w przyjaznej cenie, oferowane
w placówkach i nowoczesnych kanałach cyfrowych na terenie całego kraju,
- z perspektywy społecznej - m.in.: przeciwdziałanie wykluczeniu finansowemu, włączenie
w pomoc osobom niepełnoprawnym i w działania w zakresie polityki senioralnej,
- z perspektywy Poczty Polskiej i jej pracowników - m.in.: zapewnienie utrzymania miejsc pracy
w placówkach pocztowych przy zachowaniu rentowności oraz stworzenie możliwości rozwoju nowych kompetencji pracowników Poczty Polskiej w dobie postępującej cyfryzacji usług.
Nowa Strategia Banku Pocztowego zakłada także uspójnienie działań i poprawę standaryzacji w zakresie rozwoju sieci placówek dedykowanych. Na bazie posiadanej sieci własnej Banku (oddział, placówki, mikrooddziały) i Poczty Polskiej powstanie 50 silnych oddziałów Banku oraz utworzona zostanie sieć 750 Punktów Usług Finansowych i Cyfrowych. Jednocześnie sprzedaż wystandaryzowanych, prostych produktów finansowych Banku odbywać się będzie w ok. 4 tys. punktów sieci placówek pocztowych, przy wsparciu listonoszy wyposażonych w urządzenia mobilne.
Bardziej Biznesowy
Jednym z założeń nowej Strategii jest ciągłe poszukiwanie dodatkowych źródeł wartości dla Banku, Klienta i Właściciela. Pomimo, iż Klient masowy będzie dla Banku Pocztowego nadal głównym segmentem, Bank zakłada m.in. wzrost udziału w rynku mieszkalnictwa oraz aktywny rozwój linii mikrofirm i MSP, w szczególności tych które są naturalnymi partnerami współpracującymi od lat z Pocztą Polską.
- Chcemy odejść od zbyt wąskiej oferty produktowej na rzecz większej dywersyfikacji, dopasowanej do rzeczywistych potrzeb naszych Klientów, jednak nadal oferując proste i zrozumiałe produkty. Dlatego oprócz unikalnych usług rozliczeniowych bankowości pocztowej lub produktów bankowych połączonych z ofertą Poczty Polskiej zaoferujemy pełną funkcjonalność obsługi bankowej dla wybranych Klientów instytucjonalnych – mówi Sławomir Zawadzki, Prezes Zarządu Banku Pocztowego. Bank chce wykorzystać także potencjał Grupy w zakresie usług rozliczeniowych.
Bardziej Cyfrowy
Ważnym elementem Strategii jest uzupełnienie prostej, taniej i najbliższej Klientom oferty tradycyjnej o szybką, bezpieczną i nowoczesną bankowość cyfrową – EnveloBank.
Marka, która zadebiutuje na rynku w III kw. 2017 r. połączy produkty bankowe, usługi z Grupy Poczty Polskiej i partnerów zewnętrznych, pozwalając na dotarcie do Klientów cyfrowych z 3 zdefiniowanych przez Bank grup – młodych i samodzielnych (18-24 lata), odpowiedzialnych (25-49 lat) oraz mikrofirm. Kampania marketingowa EnveloBanku wystartuje we wrześniu 2017 r.
Bank Pocztowy chce także być aktywnym Partnerem w zakresie e-administracji, uczestniczyć w programach rządowych i społecznych na szczeblu lokalnym i centralnym (m.in. ePUAP, Program 500+, cyfryzacja w obszarze podatków).
Osiągnięcie celów strategicznych
Realizacja głównych celów strategicznych w obszarze biznesowym (ulubiony Bank polskiej rodziny i małych firm, w szczególności
w mniejszych miejscowościach), finansowym (finansowanie rozwoju, rentowność, bezpieczny portfel kredytowy), rozwoju (zaangażowany i kompetentny zespół z pasją budujący bankowość pocztową), procesowym (nowa jakość współpracy z Pocztą Polską i synergia
ze spółkami Grupy jako trwała przewaga konkurencyjna) jest możliwa tylko przy spełnieniu określonych warunków w zakresie miar kapitałowych Banku.
Strategia zakłada, że podstawowym źródłem wzmocnienia kapitałowego w 2017 roku będzie dokapitalizowanie Banku przez dotychczasowych Akcjonariuszy w kwocie 90 mln zł w proporcji zgodnej z dotychczasowym akcjonariatem. W kolejnych latach planowane jest dokapitalizowanie Banku w kwocie 260 mln zł przez nowych lub obecnych akcjonariuszy oraz emisja instrumentów kapitałowych w łącznej kwocie do 100 mln zł, jak również akumulacja zysku netto wypracowanego w poszczególnych latach obowiązywania Strategii.
W efekcie realizacji założeń strategicznych Bank planuje osiągnąć w 2021 r. zwrot z kapitału ROE na poziomie ponad 10% oraz osiągnąć sumę bilansową blisko 12 mld zł.