r.
Bank Pocztowy zakończył proces uruchamiania PocztowyID – zdalnego potwierdzania tożsamości dla klientów
Bank Pocztowy zakończył wdrożenie usługi PocztowyID, umożliwiającej klientom zdalne potwierdzanie tożsamości za pomocą mojeID od Krajowej Izby Rozliczeniowej (KIR). Dzięki temu klienci mogą m.in. założyć Profil Zaufany, uzyskać dostęp do danych urzędowych, m.in. podatkowych, zdrowotnych, ubezpieczeniowych oraz składać wnioski i podpisywać dokumenty na stronach administracji publicznej. Wcześniej, od kwietnia 2025 roku, usługa była dostępna wyłącznie w obszarze komercyjnym – do zdalnego potwierdzania tożsamości przy zawieraniu umów z firmami ubezpieczeniowymi czy operatorami telekomunikacyjnymi.
W ramach PocztowyID użytkownik otrzymuje tzw. Środek Identyfikacji Elektronicznej, czyli zestaw danych klienta wykorzystywanych do uwierzytelniania jego tożsamości w środowisku cyfrowym z wykorzystaniem mojeID. Rozwiązanie to pozwala klientom Banku Pocztowego bezpiecznie i wygodnie potwierdzać tożsamość zarówno u dostawców usług komercyjnych, takich jak np. firmy telekomunikacyjne, ubezpieczeniowe, jak i w serwisach administracji publicznej, gdzie mogą zakładać Profil Zaufany, uzyskiwać dostęp do danych urzędowych w takich systemach jak IKP czy ePUAP oraz składać wnioski i podpisywać dokumenty online.
- Finalizacja wdrożenia PocztowyID to ważny moment w procesie cyfryzacji usług Banku Pocztowego. Dziś nasi klienci mogą nie tylko szybko i bezpiecznie potwierdzać swoją tożsamość u partnerów komercyjnych, ale także w pełni korzystać z usług publicznych online – od założenia Profilu Zaufanego, po dostęp do danych podatkowych, zdrowotnych czy ubezpieczeniowych. PocztowyID realnie ułatwia codzienne sprawy i potwierdza rolę Banku Pocztowego jako zaufanego partnera w cyfrowym świecie - mówi Agata Jelonek, Naczelnik w Departamencie Produktów i Doświadczeń Klientów Detalicznych.
Z usługi PocztowyID może skorzystać każda pełnoletnia osoba posiadająca numer PESEL, której tożsamość została wcześniej zweryfikowana podczas osobistej wizyty w placówce Banku Pocztowego lub Poczty Polskiej na podstawie ważnego dokumentu tożsamości. Dodatkowym warunkiem jest posiadanie dostępu do bankowości internetowej Pocztowy24 i/lub aplikacji mobilnej Pocztowy. Należy przy tym zaznaczyć, że przekazanie danych w celu potwierdzenia tożsamości z wykorzystaniem mojeID możliwe jest wyłącznie poprzez bankowość internetową, natomiast samo utworzenie środka identyfikacji elektronicznej (PocztowyID) może zostać zrealizowane zarówno za pośrednictwem serwisu internetowego, jak i aplikacji mobilnej.
Aby utworzyć PocztowyID, należy zalogować się do bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej Banku Pocztowego. Następnie, w sekcji „Ustawienia”, należy wybrać opcję „PocztowyID” i kliknąć przycisk „Utwórz”. Na ekranie pojawią się dane użytkownika, które będą stanowiły treść środka identyfikacji elektronicznej oraz wymagane oświadczenia do zaakceptowania. Po zweryfikowaniu danych i zapoznaniu się z Regulaminem PocztowyID, należy zaakceptować wymagane oświadczenia, a następnie kliknąć „Zatwierdź”. Ostatnim krokiem jest potwierdzenie dyspozycji utworzenia PocztowyID za pomocą hasła SMS przesłanego na numer przypisany do konta.
***
mojeID to bezpieczny sposób zdalnego potwierdzania tożsamości, wykorzystywany przez dostawców usług online, na którym również opierają się rozwiązania Profil Zaufany i mObywatel. Dzięki mojeID użytkownicy mogą korzystać online z usług oferowanych zarówno przez podmioty sektora komercyjnego, jak i publicznego. Wystarczy zalogować się do banku i potwierdzić swoją tożsamość. Średnia dzienna liczba potwierdzeń tożsamości poprzez mojeID wynosi ponad 420 tys.