r.
Dynamiczne dwanaście miesięcy Banku Pocztowego
Bank Pocztowy w 2012 r. nadal dynamicznie rozwijał swoją działalność - jest w czołówce rynku w przyroście rachunków, rozwija sieć Mikrooddziałów i ma ich już przeszło 200.
Bank Pocztowy kontynuował swój dynamiczny wzrost w 2012 roku. Na koniec roku liczba Klientów detalicznych i mikrofirm zbliżyła się do 1,3 mln, wzrastając w ciągu roku o 225 tys. Liczba Pocztowych Kont Standard i Nestor osiągnęła ponad 727 tys. sztuk, co oznacza wzrost o 41% r/r. Jednocześnie dla Banku Pocztowego oznacza to awans o kolejne dwie pozycje, na 10 miejsce, pod względem liczby prowadzonych rachunków bankowych na polskim rynku. Warto zwrócić uwagę, że Bank utrzymał drugą pozycję na rynku w przyroście liczby ROR zarówno po drugim, jak i trzecim kwartale 2012 r. według rankingu serwisu PRNews.
– W minionym roku utrzymaliśmy bardzo dobre tempo pozyskiwania nowych Klientów. Jednoczesny wzrost liczby rachunków bieżących o 212 tys. sztuk pokazuje, że obrana przez nas strategia jest słuszna. Wpływ na ten wzrost miała zmiana w ofercie, umożliwienie bezpłatnego opłacania rachunków w Placówkach Poczty dla posiadaczy konta Standard i Nestor – mówi Tomasz Bogus, Prezes Zarządu Banku Pocztowego.
Bank Pocztowy rósł również w segmencie kredytów gotówkowych. Ich sprzedaż w 2012 r. wyniosła 600 mln zł. Sprzedaż kredytów hipotecznych w tym samym okresie wyniosła 842 mln zł.
Bank odnotował również wzrost w segmencie Mieszkalnictwa, gdzie pozyskał 522 nowych Klientów. Sprzedaż kredytów korporacyjnych w 2012 r. wyniosła 448 mln zł.
Kluczowe wydarzenia 2012 roku
W lutym 2012 r. Zarząd i Rada Nadzorcza Banku przyjęły Strategię rozwoju na lata 2012-2015, której jednym z elementów miało być dokapitalizowanie Banku. W związku z przedłużającą się kwestią wyboru przez akcjonariuszy wariantu dokapitalizowania w listopadzie, w ramach aktualizacji strategii, Bank zmienił akcenty w poszczególnych liniach biznesowych, kładąc nacisk na produkty najbardziej dochodowe. Istotniejszą rolę będzie odgrywała aktywizacja dotychczasowych Klientów, jak również szybsze tempo pozyskiwania nowych, zwłaszcza w kontekście nowo otwieranych rachunków bieżących.
Bank koncentruje się w szczególności na obsłudze Klientów mieszkających w mniejszych miejscowościach, do 50 tys. mieszkańców, nestorów oraz mikro i małych przedsiębiorstw. Wykorzystując szeroką sieć placówek, chce w dalszym ciągu zapobiegać wykluczeniu finansowemu, docierając ze swoją ofertą również do osób niekorzystających dotychczas z bankowości – tzw. nieubankowionych. Strategia dalszego wzrostu opiera się na podwyższaniu kapitału poprzez zatrzymanie zysku oraz dług podporządkowany.
2012 r. to również rok uruchomienia największego w historii Banku programu emisji obligacji zwykłych na łączną kwotę do 400 mln zł. W lipcu Banku Pocztowy wyemitował obligacje zwykłe na okaziciela serii B o wartości 200 mln złotych, natomiast w październiku obligacje podporządkowane serii C o wartości 50 mln zł. – Przy obu emisjach obligacji w 2012 r. popyt przekroczył zaoferowaną pulę. Jest to dowód, że Bank postrzegany jest jako coraz atrakcyjniejsza inwestycja – mówi Tomasz Bogus, Prezes Zarządu Banku Pocztowego.
Z końcem roku półmetek przekroczył projekt budowy Mikrooddziałów. Na koniec grudnia 2012 r. Bank Pocztowy posiadał 187 uruchomionych jednostek tego typu. W ramach strategicznego partnerstwa z Pocztą Polską do końca 2015 r. Bank i Poczta stworzą wspólnie sieć 1000 punktów dedykowanych usługom finansowym w ramach Placówek Pocztowych, z czego 360 stanowić będą Mikrooddziały, a 640 Pocztowe Strefy Finansowe. Poza nowymi punktami Bank będzie kontynuował rewitalizację sieci już istniejących Placówek. Dzięki temu dostępność do usług Banku Pocztowego, połączona ze wzrostem standardów jakości obsługi Klientów, stanie się jeszcze powszechniejsza.
Produkty Banku były doceniane przez rynek. Pocztowe Konto Nestor zostało 5-krotnie wybrane najlepszym kontem dla Klienta tradycjonalisty (Gazeta Wyborcza i serwis Kontomierz). Dodatkowo Bank uzyskał wyróżnienie za najlepsze zastosowanie Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej w 7. edycji konkursu na najlepszy raport roczny za 2011 r. „The Best Annual Report 2011” organizowanego przez Instytut Rachunkowości i Podatków.
W 2013 r. Bank Pocztowy chce kontynuować swój dynamiczny rozwój, pozyskując ok. 0,5 mln Klientów. Chce też otworzyć kolejnych 400 tys. ROR-ów, dzięki czemu ich liczba na koniec roku osiągnie 1,2 mln. Celem Banku do 2015 roku pozostaje obsługa 3 mln Klientów, osiągnięcie 14% skonsolidowanego ROE netto oraz zwiększenie poziomu kapitałów własnych – Cały czas dążymy do dokapitalizowania w formie IPO lub poprzez naszych akcjonariuszy. Utrzymujemy zalecane przez regulatora miary kapitałowe m.in. poprzez wykorzystywanie długu podporządkowanego – dodaje Tomasz Bogus.