zaslepkaNoBorder

r.

Grupa Poczty Polskiej liderem w walce z wykluczeniem finansowym

Do końca 2015 roku Bank Pocztowy chce przekonać do usług bankowych 0,5 mln osób. Rozległa sieć dystrybucji Poczty Polskiej oraz dotychczasowe doświadczenia Banku Pocztowego w ubankawianiu Polaków są podstawą do dalszych działań na rzecz realizacji misji edukacji finansowej przede wszystkim w Polsce powiatowej, gdzie dostęp do usług finansowy wciąż jest niewystarczający.


Zgodnie z trendami przedstawionymi w raporcie firmy doradczej Deloitte, w Polsce będzie miało miejsce stopniowe ubankawianie. W ciągu 3 lat liczba nieubankowionych zmniejszy się o ok. 1 mln.


Zwiększanie ubankowienia jestem jednym z czynników, który wpływa na przyśpieszenie wzrostu gospodarczego.  Poziom wykluczenia finansowego jest ściśle skorelowany z miernikiem dochodu narodowego PKB per capita oraz wskaźnikiem nierówności społecznej Gini'ego. W krajach o wysokim stopniu ubankowienia, PKB per capita jest również wysokie.


Dzięki strategii rozwoju usług finansowych Grupa Poczty Polskiej zamierza przyczynić się do tego spadku w aż 50%. Bank Pocztowy realizując model „taniej, dostępnej i prostej” bankowości w oparciu  o sieć operatora pocztowego, ukierunkowanej przede wszystkim na pozyskanie  Klientów w Polsce powiatowej, realizuje misję edukacji  finansowej społeczeństwa.


Taka strategia działania ma również uzasadnienie biznesowe i jest rentowna, o czym świadczy dynamika wzrostu zysku netto Banku Pocztowego na przestrzeni ostatnich kilku lat. W samym tylko 2012 r. Bank zwiększył swój zysk netto o 54% do 45 mln zł. ROE wyniosło 13,1%.


Raport firmy doradczej Deloitte wskazuje, że osoby nieubankowione z samych tylko miejscowości do 50 tys. mieszkańców to potencjał przychodowy w wysokości 3,8 mld zł. Wzrost ubankowienia w tej grupie o 1 pp. to szansa na przychody o wartości 100 mln zł.
Dziś Bank Pocztowy jest masowym bankiem detalicznym obsługującym przeszło 1,3 mln Klientów, czyli aż o ponad 800 tys. więcej niż na początku 2010 r.  Blisko 1/3 pozyskanych w ciągu trzech lat Klientów nie korzystała  wcześniej z usług bankowych. Ponad 70% osób, które zdecydowały się na ofertę Banku Pocztowego pochodzi z miejscowości do 50 tys. mieszkańców. Strategia Banku zakłada, iż na koniec 2015 r. z jego usług korzystać będzie 3 mln Klientów.


Jak wynika z raportu Deloitte , z usług bankowych korzysta tylko 67% dorosłych Polaków. W praktyce  oznacza to, że w 2012 r. ponad 10 mln osób nie korzystało z bankowości, a tym samym miało ograniczone możliwości dostępu do finansowania i podnoszenia jakości życia. Zjawisko nieubankowienia występuje w większym stopniu w Polsce powiatowej - aż 43% dorosłych Polaków mieszkających na wsi i 32% tych z miejscowości pon. 50 tys. mieszkańców nie posiada żadnego produktu bankowego.


Osoba, która nie korzysta z rachunku bankowego, nie buduje swojej historii finansowej, w przypadku starania się o kredyt, czy też pożyczkę ma większe trudności z uzyskaniem finansowania, niż klient banku nawet o tych samych dochodach. Na podstawie dłuższej relacji, bank może szybciej, bez dodatkowych formalności, ocenić sytuację finansową klienta  – mówi Tomasz Bogus, prezes zarządu Banku Pocztowego. W efekcie część osób, które nie mają relacji z bankiem w obliczu nagłej potrzeby dodatkowej gotówki pożycza pieniądze poza instytucjami objętymi nadzorem finansowym, na dużo mniej korzystnych warunkach, wpadając często w spiralę zadłużenia. Dlatego tak istotne jest prowadzenie działań edukacji finansowej oraz likwidowanie barier w korzystaniu z usług bankowych. Tych mentalnych, ale także i związanych z dostępem do usług finansowych, jakim jest koszt oferty i lokalizacja placówek  – dodaje prezes Bogus.


Bank Pocztowy, w ścisłej współpracy z Pocztą Polską, przez ostatnie lata zbudował silną kompetencję w pozyskiwaniu klientów przede wszystkim właśnie w małych miejscowościach, wśród osób z niższymi dochodami, a także emerytów i rencistów. Możliwość świadczenia wielu usług na bazie wspólnych zasobów i infrastruktury przyczynia  się także do wspomagania procesu restrukturyzacji Poczty. Nie do przecenienia jest fakt, iż ponad 60% nieubankowionych korzysta dziś z usług Poczty Polskiej.


Oferta banku dostępna jest w sieci przeszło 8 tys. placówek pocztowych, z których ok. 2 tys. znajduje się w miejscowościach do 50 tys. mieszkańców. Rachunki osobiste proponowane przez Bank otwierane są i prowadzone za darmo. Klienci mogą też bezpłatnie dokonywać przelewów nie tylko, jak jest to przyjęte w większości banków, przez Internet, ale i w placówkach bankowych oraz pocztowych. Dzięki temu oferta bankowa Grupy Poczty Polskiej charakteryzuje się dużą dostępnością także ze względu na jej koszt.


Kontakt dla mediów

Bartosz Trzciński

Rzecznik Prasowy

b.trzcinski@pocztowy.pl

Powiązane artykuły